Jumaat, 6 September 2013

Bukan Milik Mutlak Aku

Alhamdulillah, semalam ada dua perkara yang membuatkan aku exited sgt2. Of coz la kerana kantin sekolah dapat tepat ketiga peringkat kebangsaan kategori bandar tu. Tapi yang lebih beerti buku yg aku tulis dengan Pelangi Books dah publish. Siap dah dipromote lagi tu. Untuk kedua2nya aku rasa lega snagat2.

Kantin, aku pada mulanya x berapa yakin menang. Tapi saban hari doa sentiasa aku panjatkan agar sangkut dalam mana2 tempat dan kategori. Akhirnya selamat juga. Memang aku dah pasrah bila slide show untuk tempat ketiga tu tunju skolah lain. Sebab aku fikirkan, mana mungkin sekolah aku dapat johan or naib kalu bila tgok gambar2 kat pameran luar kantin2 lain lagi hebat. So aku mmg monyok je la. Last2 bila disebut pemenang tempat keriga adalah SK Seroja Selangor, aku mula kaget. Apsal nama sekolah x berapa lengkap. Tapi bila dise sebut Selangor baru aku yakin. Sebab sebelum tu, ada 2 kesalahan besar memabibtkan sebutan nama sekolah n pemenang yang x tally degan slide show, buat audiens marah je. Apapun, bila da menang tu aku rasa lantak korang la nak salah sebut ke hapa.

Yang naik pentas ambil hadiah kemenangan tu GB dan pengusaha kantin. Suppose YDPPIBG naik sekali tp dia x datang plak. Agaknye dia menjangkakan kemenangan kot. Tak apa la. Pastu b4 lunch kiotrg bergambar kat pentas bersama Puan Suraya Hanim selaku Pegawai PKD n Cik Rahaya selaku Pegawai PPD. Diorg pun tumpang bangga kerana ada juga wakil Selangor yang sangkut dari kesemua kategori yang ada. Dan kami pun, x de la tonjolkan exited sangat. Juz aku lihat GB makin exited bila wartawan BH interview dia. Aku masa tu x tahu menahu coz duduk seat berbeza dgn VIP. Aku sama budak2 dok kerusi awam je.



Apapun sebenarnya banyak manfaatnya aku pergi ke sana. Selain nak tau keputusan tu, hadirin telah diberikan seminar untuk beberapa slot berkaitan penyediaan dan keselamatan membabitkan makanan dan diri sendiri. Selain tu kat luar dewan ada pameran berkaitan. Sebenarnya aku x berapa amik port sangat sebab aku rasa otak aku da tepu sgt2 nak baca banyak2 info. Sebab masa tu kat kepala aku juz pikir nk menang je. Alhamdulillah, jadi kenyataan juga. N budak2 aku pon x sia2 ikut, setiap seoang daripada mereka pula telah terima topi slpeas jawab kuiz melalui permainan d pameran yg disediakan. Pastu masa kuiz dalam dewan sorang budak aku daoat jawab soklan, dapat lg hadiah. Memang berbaloi la lagi2 buadk2 aku x habis2 cakap makan macam orang kaya..mana xnya, banyak sgt menunya. Paling kelakar mereka mengadu penat nak makan sebab sudu berat! Ha...ha...ha...

Bila balik sekolah, aku terima satu bungkusan poslaju, tengok je nama pengirim, otomatik aku da tau apabedenye. Novel mini yg aku wat dah selamat untuk dpasarkan. Alhamdulillah. Erm, untuk novel ni, ia akan dilancarkan pada Oktober nanti masa konvesyne pendidikan KPM. Aku nak cerita banayk2 yg ni rasanya xde input. Juz aku harap buku ni laris dijual la. AKu da tunjuk pada Kak Zai, dia plak yang terlampau exited, siap nak order banyak2, walhal baru je keluar pasaran. AKu sendiri dapat naskhah percuma 3 buah saja. N aku x berapa exited sangat la dgn buku ni sebab ia bukan buku pertama aku buat.

Bersambung hal kantin. Sejak semalam x habis2 ucapan tahniah kawan2 lafazkan pada aku. Aku ni sebanrnya segan nak menerima ucapan tu coz ia selayaknya diberikan pada GB n Kak Sham selalu pentadbir dan pengusaha kantin. Aku ni juz SYMP yg mmg la harus akur degan arahan. Aku x perlu nak mendabik dada megah dengan pujian kerana ia bukan atas usaha aku seoang semata2. AJK2 aku yang lain pun turut sama buat seperti Kak Suzita selaku S/U aku yang x habis2 bg idea untuk hias kantin. Kak Ima n Kak Nor pon sama cekal n bersikap profesional bilamana aku minta mereka bagi idea n bantuan berupa khidmat tenaga. Sagun pin xkurang juga ikut serta di samping Kak Ina yang sedikit sukar aku nak tarik dia terlibat sepenuhnya. Tapi sekurang2nya xde perang saraf antara aku sesama AJK, malah masing2 menunjukkan toleransi yang tinggi. Selain tu sokongan Kak TOn yang turut samahadir tngok kitorg bertugas. GB plak bagi sokongan secara remote control je, apa yang dia nka adalah laporan terkini setiap pekembangan yg ada. OK la jugak, kitorg pon x betah nak buat kerja di bawah pemantauan bos...hehe..

Kesimpulannya, aku memang x rasa bangga dengan pencapaian ini meskipun GB n Kak Ton berkali2 kata ia satu pencapaian yang membanggakan, tp sebenrnya benefit pada sekolah dan penguasa. Dengan kejayaan ini, sekolah dapat capai satu lagi aras yang mengkuhkan markah untuk dapat status SBT, manakala pengusaha kantin pula dapat menambah kekuatan syarikatnya yang berada dalam kelasnya yang tersendiri. Aku dan AJK2 lain, secara langsung memang xde apa2 yang dapat. Sekadar kakitangan yang jalankan tugas sebaik2nya. Apa2 penghargaan nak diberikan kepada kami, biarlah tanpa diketahui orang. Bimbang sgt2 bila nanti ada yang pertikaikannya. 

Dan lpeas ni penguasaha kantin harus lebih bersemangat waja menyediakan perkhidmatan yang terbaik selayaknya sepati pemenang kebangsaan ni, Memang bukan senang nak dapat, so mmg bukan senang la nak kekalkan prestasi.  Kene sentiasa bersedia hadapi sebarang cabaran terutama komen2 daripada pelanggan kalangan guru n murid berkaitan menu makanan. Lain2 hal ok sudah. Malah yang lebih penting, pegawai daripada jabatan kesihatan negeri pon da nasihat supaya dalam keadaan bersedia untuk menrima khadiran tetamu luar. Allah. 

Dan dari itu aku dedikasikan sebuah lirik lagu yang rasa2nya mmg terkena batang hidung aku.

Mana milik kita
Tidak ada milik kita
Semua yang ada
Allah yang punya

Tidak ada kita punya
Kita hanya mengusahakan saja
Apa yang kita dapat
Allah sudah sediakannya
Kita Allah punya
Bumi langit ciptaan-Nya
Miliklah apa saja
Tidak terlepas dari ciptaan-Nya
Mana kita punya
Tidak ada kepunyaan kita
Kita hanya mengusahakan
Apa yang telah ada
Mengapa kita sombong
Memiliki Tuhan punya
Mengapa tidak malu
Kepada Tuhan yang empunya
Patut bersyukur kepada Tuhan
Yang memberi segalanya
Malulah kepada Tuhan
Kerana milik Dia punya
Janganlah berbangga
Apa yang ada pada kita
Kalau Tuhan tidak beri
Kita tidak punya apa-apa
Janganlah mengungkit
Mengungkit jasa kita
Jasa kita di sisi-Nya
Yang sebenarnya Tuhan punya
Marilah kita bersyukur
Bukan berbangga
Bersyukur kepada Tuhan
Bukan mengungkit jasa
Gunakanlah nikmat Tuhan itu
Untuk khidmat kepada-Nya
Selepas itu lupakan saja
Agar tidak mengungkit-ungkitnya

Ya, biarlah segala usaha yang aku lakukan, selaku yang menurut perintah dinilai oleh Tuhan semata-mata. Nak berbangga  pon bukan hak aku sebetulnya. Kalaulah ALlah tarik segala kemahiran dan pengetahuan aku, masya Allah, tak mungkin aku berada di level ini lagi. Yang dah lepas, biarlah. Tugas2 baru ada lagi yang menanti. Kak Ton gtau PPDa dan nak sampai ke peringkat negeri. Aku rasa macam ada nak tolong Kak Aya sekit2 esp pada pengursan fail dan laman sosial. Tapi biarlah di offer dulu, tak mahu la hidung x mancung pipi terserong2. Sama seperti kantin dan musolla yang dapat Anugerah 5 bintang tahun lepas di peringkat negeri, harap2nya PPDa lepas ke peringkat kebangsaan. Insya Allah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan