Jumaat, 28 Jun 2013

Review Konflik APC

Assalamualaikum.
Alhamdulillah.
Solatu was salam ala rasulillah wa alih wa ashabih.
Amma ba'd.

Akhirnya tamatlah hari terbuka sekolah. Aku jaga kelas 1K, ku sangka muridnya sikit, last2 sampai balik berbaki 2 orang. Ok lah tu, tatkala ditanya parent masing2 kerja. Punyala bosan dok tunggu dalam kelas. Bagi worksheet, da berhelai2 bagi, cepat sangat siap. Suruh diorg kaler2 lukis2 siapa cakap penat da tangan. Last2 memain juga la diorg. Sambil2 tu ada yang dok terconggok tepi tingkap menunggu mak ayah memasing. Sukatilah, asalkan x bising. Menjenguk deretan tahun 1 yang lain, Maryam siap bercerita kasi budak diam, Kak Nab di sebelah juz menanda buku sementara murid lain kemas2 kelas. Kak Wana aku lalu masa naik opis jap sibuk suruh budak2 senyap. Fir di hujung sana sesekali nampak dia keluar masuk kelas. Nasib la, tahun depan nak rasa jaga budak tahun 2 plak la.

Lepas habis tu plak aku tau ada jamuan perpisahan untuk Kak Jaja. Tapi memandangkan kat bilik guru masih x gerak2 lagi turun ke bawah, aku pun jumpa Kak Jaja ucap tahniah n wish luck to her, nak tunggu makan sama2 memang x sempat. Masa jamuan CR pun nak sampai ke masjid KLIA pun masa tu da azan. So better aku angkat kaki balik terus. Aku dengan ada seoang lagi apply tukar, tp aku x sure sapa, maybe x dapat kot. X kisahla.

Astaghfirullah....

~ On topic ~

Sebenarnya saya terkejut bilamana balik skola td mcm biasa saya on fb. Gara2 tab saya rosak sejak semalam, saya xleh la nak semak status sepanjang hari esp msa dalam kelas dok jaga budak2 untuk hari terbuka. So mgkin saya antara orang terlewat baca berbanding sebelumnya. Tu pun da nampak hangat giler. Tak terkejar saya nak follow. Kalau dari awal saya baca mungkin dapat saya mencelah mana2 tp bila isu yang diutarakan makin hangit, lebih molek saya x ulas apa2 sedangkan ramai yg lain diamkan diri.

Saya terkejut bila ada post pasal APC... post tu berkisar mengenai argument kengkawan bagaimana cara penilaian n pemilihan dijalankan. Ada yang dikatekan mengajar duduk, escape program yg x sedia makanan, wat 1 kerja dll leh dapat. Sedangkan ada yang lain berpanas n berpetang dgn murid2 di padang, da lama khidmat dll sbaliknya pula. Sebenarnya masing2 pon maklum, dalam soal ni dalam kalangan kita selaku kakitangan biasa x mampu nak menjawap bagaiamana penilaian tu dibuat. 

Cuma dalam banyak2 yang reply, ada statement mcm tertuju pada saya. Even indirectly tp saya rasa saya leh jawab kot coz kat situ xde sapa yg jawab sama ada Kak Pah, Kak Dil, Kak Yati, Kak Nor or Kak Mar. Saya nak jawab plak rasa xde idea, n sepanjang baca tu rasa terkelu lidah. N rasanya sama seperti yang lain, better x tumpang sekaki d post tu. Kak Syida pon saya tengok die cuba cool kan keadaan. Tapi gayanya someone harus menjawab even memana statment pon. Kelihatan juga gb turut sudah membacanya. Saya tak tahu apa persepsi gb dalam posting tu. Harap2 gb xde naik pitam baca post tu. Sebab isu tu direct ke dia. Allaah....

Apa yang saya nk ulas adalah pada statement 'org yang dapat tu da tau dia akan dapat'. Saya tak sure la antara kami berenam siapa yang da tau awal2. Cuma pada telahan saya  Kak Nor selaku org pejabat of coz da tau, masakan dok pejabat tapi x tau menahu. Bukan ke dokumen2 berkaitan pentadbiran diurus org pejabat termasuk Kak Nor apatahlagi kalau urusan sama PPD. Manakala yang lain2 saya tak tau la. Saya?  errmm, ya saya memang tau akan dapat tp x berapa sure sebelum adanya surat bilamana Kak Nor minta IC masa minggu b4 nak cuti sem. Masa tu even dia x gtau pon saya rasa cam tau2 je sbb Kak Teh n Kak Suz siap wish congratz lagi. Sebelum tu saya ada dengar khabar angin esp dr org d bilik guru, bukan orang pejabat. Ya, orang pejabat bagus, xde la senang2 nk gtau bende2 sulit even saya kadang2 lepak pejabat nk dok rasa bawah ekon dpan kaunter. Kecuali yang tadi ucap wish tu, mungkin sekadar bergurau tp kalu da gurau sambil2 tu minta dokumen len tu yg musykil.

Khabar angin tu sampai kat saya dalam sekitar beberapa minggu b4 hari guru. Yang ni masa tu saya konfuz, konon saya dikatekan dapat sumting dr skola. Saya memula x paham la. Mana nak paham kalu tak cakap jelas2. Last2 masa majlis minum ptg sambut hari guru, saya diannouncekan dapat hadiah konon guru inovatif. Oh, inilah rupanye. Masa tu x silap yang dapat seramai 6 orang. Antaranya Kak Dil Kak Pah n Fir. Syukur juga. Saya tumpang bangga juga sebab bila Kak Dil n Fir juga dapat, kami guru2 agama masih dipandang even usaha antara kami berbeza. Sebenanya saya n Fir penah dapat anugerah serupa masa hari guru tahun 2009 x silap, masa tu lagi kelakar, baru dalam mode LPBS, da ada anugerah cam tu. Mungkin masa tu nak bg galakan agar terus komitmen kat skola. Dalam pada tu x sikit pon saya fkir persepsi orang samada yg dulu atau tahun ni saya dapat pemberian sekolah. Tak apala, da org bagi, ambil je la... So berbalik pada citer di atas, saya yakini khabar angin yg sampai kat saya tu rupe2nya anugerah untuk hari guru masa minum ptg tu. Ok la. Tapi, kata hati masih rasa ada yg lain dripada ini. Ah, lantakla.

Tapi, bilamana dapat surat minggu lepas, saya mula teringat balik apa yang khabar angin tu sampaikan. Allah, betul rupenye. Malah, masa latihan sukan hari tu, sorang kawan kita yang len ucap wish kat saya, masa tu saya tanya, mana tau? Dia kata da tau lama sebulan dua sebelum tu. Kurang asam, saya ingatkan nak diam2kan je even surat da terima. Agaknya siapa lagi yang memang tau sebelum surat diedarkan? Entah. Jadi, bukan jd isulah pada isu 'orang yang nk dapat pon tau awal2 da' sbb ada juga yang lain turut sama tau, dari mana mereka tahu, tak tahulah saya, yg asalnya, saya tahu drpada andaian saya bdasarkan khabar angin yg sampai sehinggalah diyakini tatkala menerima surat. Tatkala bertanya org pejabat sapa lagi yg dapat, maka nama2 di awal tadi tu la yg disebut2. Bagaimana nama2 itu dipilih, itu pun x tahu. Nak kata tangan ghaib, lagi la saya x faham. Entahla.

Kalu ikutkan, bila saya dapat, Fir sama Kak Ida pun harus dapat sebab sama2 posting. Masing2 ada tugas n peranan di sekolah yang berbeza. Fir hebat di padang. Sume orang tahu. Lagi2 bila masuknya Aziyan n Shahril ke sini pembabitan Fir makin aktif, linknya makin bercabang dalam arena koko esp bola sepak. Kak Ida pula even low profile tp impak kemenangan musolla 5 bintang mmbuatkan ramai kawan2 hargainya. Masa tasmik kat surau, x habis2 dia dok pesan kat budak2 supaya sama2 jaga surau. Belum lagi bab kebajikan dia siap p lawat umah murid n family yang ditimpa musibah mcm slot bersamamu tv3 plak. Memang heran juga la, kenapa mereka berdua x seiring sama dapat kali ini. Apa mekanisme yg digunakan pun hanya diketahui org2 atasan.

Pendek kata, survival kita dlm menghadapi tugasan dgn baik even kadang2 mencabar kewibawaan diri sebenarnya dibantu oleh persekitaran sekolah n kawan2 yang aktif sama. So, tak boleh nk kata, kejayaan seseorang dalam tugas di skola adalah kerana faktor diri sendiri semata2. Bahkan, cemerlangnya sesebuah sekolah bukan terletak pada kepimpinan gb n pengetua semata2. Malah perana guru2 n kakitngan adlah paling utama untuk dlihat. Kak WNF gb di satu skola d Sepang ni pulak penah share serta mengadu masa dalam kelas, dia gb dapat status cemerlang semasa di skola lama, x silap kat KL. Tapi bila transfer Sepang, dia pelek, kenapa skolah die yang berada di tengah2 pekan masih ditakuk lama. Siap sebut nama Seroja n Kota Warisan yang skola baru tp mencanak2 naik teratas dalam Sepang. Masa tu saya senyum2 simpul je la...haha... Sedangkan dia da wat terbaik dalam pengurusannya. See, jelaslah kejayaan sekolah n kecemerlangan seseorang ketua organisasi x de apa2 makna kalu xde kerjasama daripada kakitagan bawahannya. So, itu baru hubungan antara ketua n kakitangan, ssesama kakitangan pon sama juga. Pernah juga seroang kawan yang posting sama tahun tp ke Sungai Merab, katenye beruntung saya dapat Seroja coz katanya guru2 Seroja komited n saling kerjasama untuk sekolah. Ceh, tau2 je kitorg cam tu, sedangkan saya rasa biasa je, malah mungkin sama keadaannya dengan sekolah lain.

Allahu Rabbi. Apa lagi nak saya perkatakan ya? Memang sukar saya nak percaya isu ni timbul dalam suasana skolah yang harmoni slama ni. Pada saya terpulang pada pentadbir yang mungkin telah baca post tu nak jawab camana. Mana2 yang berkaitan dgn saya,  telah saya jawab seadanya even kawan2 len x menjawab. Apapun kalau ada salah silap sepanjang tugasan saya kat skola slama ni saya mohon sangat2 maaf contohnya yang terlatest, kesilapan masa tentukan olahragawan sukan. Penjelasan da dibuat dalam meeting. Mujur Kak Ikin n Kak Pah also Suhaimi O paham penjelasan. Dan untuk akan datang, saya akan cuba pastikan setiap tugas tu dibuat dgn baik n berhati2, bersekali juga dengan kerjasama sume rakan dalam apa juga program, tugas n aktviti agar pisang x berbuah kedua kali. Gile la kalu nak cari pasal. Yang buruk kang nama sekolah juga... ermm...

~Off topic~

Lastly, sebenarnya, aku lebih selesa menulis sebegini daripada bercakap. Kalau cakap, bimbang melalut. Silap hari bulan point nk cakap, hilang. So melalui entry ini skurang2nya sume yag nk dperkatakan da disebutkan. Kadang2 kan, kita masing2 punya idea n pandangan nak di ulas ttg sesuatu yg terjadi. So, aku jenis yang x mudah nk bercakap dalam miting tp sebenanya hati ni nk je melepaskan apa kat kepala. Dari itu melalui medium seperti ini aku rasa beban menyimpan idea dapat dilepaskan. Even orang x baca pun aku x kisah. Tapi tau, ramai yang akan membacanya termasuk la visitor dari luar. Hehe...tetibe teringat kat Tuan Hj. Amran masa dalam meeting PIBG masa round table nk wat penangguhan suatu masa lalu, 'Cikgu la orang kedua yang saya jumpa x penah bercakap dalam meeting selepas Cikgu Wan Rohani....' Laaaa...... itu pun nk cakap..hehe.. Sedangkan aku rasa sesekali aku ada la bercakap respon pape isu, cuma x banyak la coz aku ni AJK biasa je, kasi chance la AJK parents yang cakap.

Urghh...lege bila nak endingkan entry ni. Harap2 jelas la. Tapi, camana aku nak pastikan jwapan ni sampai ke kawan2 yang bincangkan isu ni kat fb tu ya? Entahla. Nanti aku fikir2kan. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan