Sabtu, 23 Mac 2013

AKU DEMAM KERANA MENULIS

demam. tapi makin baik dr siang tadi n malam tadi yg teruk giler. malam tadi kat hotel punye la sejuk sampai tido pakai sweater n stokon skali. roomate aku tgok pon pelek masa die balik hotel jam 5. sebelum tu aku tdo pon jam 3 semata2 nk siapkan manuskrip yg x siap2 lagi. sbb hari ni kene diskas sama penerbit untuk ilustrasi buku. last2 ngantuk gila aku nk tdo, tp x dapat coz aku x dapat benapas dgn baik. athma. lelah. nafas berbnyik sampai aku sndiri nk tdo pon rasa trganggu. mujur xde roomate masa tu. batok terkokol2..sampai rasa penat da nk batuk. terpikir nk balik je rumah pepagi buta malam tadi, tp bawak2 besabo. 

hari ni aku balik 24 jam awal yg sepatutnya habis esok. ikutkan hati mau je aku stay olah semula manuskrip yang dah diperbincangkan. tapi mengenangkan aku ni asik terbatuk2 risau menagnggu roomate plak. tak apa la. aku balik la rumah. ni pon masih berat je pnafasan. Allahu akbar. aku sebenarnya demam da 3 4 hari lalu. sehari selepas mtq hari tu aku da mula rasa xde mood. mgkin tertekan sbb kalah nasyid kot. mmg aku akui aku menaruh harapn tinggi untuk johan. tp x da rexeki. dr skarang juga aku da plan nk plih lagu apa untuk tahun depan. dasat sungguh. 

malam tadi dala tempoh kurang 3 jam aku tdo, sempat lagi aku bermimpi. mimpi yg makin memberatkan kepala aku. aku mimpi perihal aku nk viva. soalnya aku jumpa Dr izham. bukan Dr. NO. ntah mana datang cerite, masa tu aku d sebuah bilik, aku terbaca beberapa tesis berbahasa inggeris dgn tema moonlighting. memang sebijik sama macam tema kajian aku yg cover die kaler meroon n biru. kirenye hasil budak ukm punye la. mmg heran, camana leh ada, dalam bahasa inggeris plak tu. tp tetibe aku dgr suara orang suruh ambil, aku toleh rupe2nya dr. izham. lantas aku tnya boleh ke, die kate boleh. pastu aku ubah topik plak tanya, dr. kenal x siapa yg akan baca tsis saya nanti? tp die mengelak nk jawab siapa. tp die kata ramai yg berminat nk baca tesis aku ni, aku tnya kenapa? die kata ade la...isghk, dr. main teka teki plak. so tetibe aku terganggu dek jam loceng. huh. ikutkan mau je lanjutkan pertanyaan lagi, tp mimpi da habis...huhu..aduh, sampai skrg mimpi tu mengantui aku. sah, aku demam pon sebab tesis yg baru dihantar semalam, boleh plak dr.No kata 'u jgan marah kalu tesis u teruk'...urghh...

pasal tdi plak masa pembentagan manuskrip aku, overall ok, diterima siap gambo aku tunjuk dr tablet aku. tp kene olah cerita skit kasi lebih misteri. aku ni bukan xmau citer misteri tp xmau la lebeh2, da la aku ni cikgu agama, kang x selari dgn prinsip aku plak. ishk. lagi2 bende ni berlatarbelakangkan fakta. kisah istana sultan selangor, kang x psal2 lain plak jadi. bukan la aku pecaya sgt dgn gangguan2 tp syaitan ni masa bila2 pon boleh die sesatkan aku...susah la aku nnt. lagi2 plak die akan d baca oleh ramai orang d sekolah, so boleh jadi bawa kesan negatif scara x langsung...erm...

so bila aku da balim umah ni harap2 mood nk menulis tu ada lagi. kebetulan tesis aku dah hantar semalam so leh la fokus skit. becerita pasal tesis, ya Allah, moga2 apa yg Dr.NO cakap tu xde la terjadi, jgn la aku disusah2kan lg dgn tesis tu, tp x nak la dapat gred rendah..nk A jugak at least A-. harap kata2 drNo tu skdar nk buat aku takut je supaya jgn relax n yakin sgt. Ya Allah. La hawla wa la quwwata illa billah... penat sudah aku demam kerana menulis, tulis tesis, tulis novel. argh..beratnya sama payah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan