Jumaat, 13 Mei 2011

pesersembahan d ulang 3x

sepanjang mei ni masa free aku kat skola tu semuanya jd full. ni gara2 kene handle budak2 untuk beberapa psemabhan yg ade spanjang mei ni la. ikut plan untuk hari guru pada 16 mei n hari gb bsara 25 mei, tp smalam untuk mggu bahasa pon d panggil gak. itu pon pasal ade skit salah paham jadual2 pada tentatif2 hari guru n bersara gb tu yg aku try selitkan psenmabahan nasyid ni ke mggu bahasa bg mggantikan cansel pd hr guru. tp yg kelakarnya tetibe untuk hr guru d panggil jugak...aisey..x kisah la..tp yg aku jd kisah jugak bilamana lagu yg budak2 ni nasyidkan ni pon lagu yg sama untuk hari guru...kire pd aku tu nnt jd x surprise la..bukan takat dengar 2x, malah 3x termasuk hr kamis yg ade raptai tu...nasib la...janji best...eh best ke?

daripada pesembahan 2x kat pentas smalam2 n kelmarin, nampaknye feedback yg diterima sgt2 positif. ramai yg spanjang pesembahan tu tegur aku, katenye best la, bagus la..verygood, menarik dll. sejujurnya sbenarnya aku masih x rasa show diorg tu baik sgt..biasa2 je..malah banyak yg kene d perbaiki. sampaikan kak selva yg indian tu pon rasa terpegun dgn budak2 tu..hehe..

aku x pasti bagus tang mana...mgkin pada bentuk pesembahan smalam..yela..nama je kumpulan nasyid, last2 show tu nasyid ala2 boria n dikir barat...mmg unik jugak la..so mgkin itu yg dikatekan bagus. pastu mgkin bagusnya pada budak2 yg join tu..ade dr kalangan mereka jenis budak 'stupid' kate sesetengah cikgu, tp bila tgok budak tu siap nyanyi meant xla stupid sgt..leh je ngapal lagu. mmg kalangan mereka tu ade yg jenis malas belajar, tp kalu bab2 nynayi ni boleh lak tetibe...nasib la..hehe..

apapun sebenranya segala pujian n kebaikan yg ada tu aku tujukan kepada Allah semata-mata. aku bukan la hebat sgt even masa ku perabis d situ. biarlah apa yg terhasil itu tidak menjadikan aku riak n takabur. biar Allah saja menentukan. sebenarnya aku konduk nasyid pon secara sukarela. ade beberapa matlamat aku gariskan dalam pada aku konduct nasyid ni...

1- mencungkil bakat budak: ya...ramai budak2 ni bila sebut nyanyi je, hebat. so x lsaha budak2 yg berbakat tu aku masukkan untuk psemabahan yg bukan pertandingan...ala, suka2 je kan..mana tau pada masa depan dgn pengalaman mereka ni, mereka dapat pergi jauh.

2- memartabatkan hiburan secara islam: bile sebut nasyid otomatik org sebut hiburan islam. ya. tp bukan nasyid smata2. ade jugak cara lain yg boleh d jadikan hiburan dlm islam. so bilamana adenye pesembahan sedemikian yg bermesejkan dakwah n agama tentu saja ia dapat memberi kesan pd org lain dan tentunya juga secara x langsung kepercayaan n kekaguman org2 yg mendengar d skts tu thadap nasyid akak berubah d mana kalu tahun2 dulu bla naasyid je ramai yg wat x peduli...

3- menyampaikan mesej dakwah: berdakwah bukan secara ceramah n pnp d kelas dan lain2..melalui nasyid dan pesembahan pentas jugak masih leh dijadikan tool untuk memastikan pendengar mendapat pengajaran daripadanya. disamping itu ia juga sbgai cara meninggikan kemulian allah melalui lirik2 yg memuja mujinya.

itu adalah matlamat umu yg aku inginkan..namun terdapat 2 lgi malamat yg aku rasa bersifat peribadi..

1- lirik n melodi yg dgunakan: actually mmg ade sdkit niat kat hati aku untuk mmbawa n menerapkan lagu2 nadamurni dlam psembahan diorg. mmg aku sengaja. sbb lirik2 n lagu2 nadamurni mmg begitu mendalam makna tersurat tersiratnya...bahasa yg mudah, sedap d dengar. biarlah lagu2 ini dapat memberi pahal n kebaikan kepada si pemunya lagu n nyanyian...sbb pada aku, mereka adalah mujaddid hiburan islam.

2- kepuasan diri sendiri: mmg, bilamana melatih bduak2 ni tentu aku inginkan sesuatu yg mmberi kepuasa dalam diri aku. bukan mengaharpkan pujian smata2. skurangnye biarlah org melihat aku sbenarnya punya multiskill...xla bila ade program aku kene doa la, jurgambar la n dokumentasi..da boring aku...so harap dgn handle pesembahan ni stidak2nya ia dapat mengajar aku erti mengurus budak d luar bilik darjah. woww...mmg tensen...hehe

ok la...ni aku nk p skola..nk training tarian lak..eh..tarian? ya...kumpulan cikgu2 hr guru ni..terkene wat tarian..nasib la..tp yg isnin tu aku risau jugak la...untuk kali ke-3 nasyid tu d naynyikan semula...mesti bosan kan..entah la..

1 ulasan:

  1. last2 persembahan d hari gur d batalkan pasalnye pesembahan guru pon da telebih masa...mmg frust jugak la diorg da menunggus ejak pagi..hihi..nasib a korang..tp ok la..aku ni pon sbenarnye da naik boring dgr banyak kali..hihi... n skrg aku wat training lagi untuk majlis gb lak..harap2 dapat feedback yg baik...malah lebih baik..insya Allah..

    BalasPadam