Selasa, 24 Mei 2011

Kata-kata GB buat aku di saat2 akhir.

Esok last cikgu Misnon berkhidmat di sekolah, bersara terus dari menjawat sebarang jawatan sebagai kakitangan kerajaan. Tadi sempat aku ambil kesempatan selepas loceng sekolah berjumapa dengan die dalam pejabatnya. Niat ni aku rancangkan sejak minggu lepas lagi. Kiranya aku nk dengar sendiri dia komen apa2 saja tentang aku termasukla memberi sebarang nasihat n teguran.

Macam biasa, once die bukak je cerita sure2 sukar nk mencari endingnya. Aku sebagai pendengar pon x pandai lak nk memotong kat mana2 part. Malah aku macam syok je die cerita macam2 even apa yg die cerita tu mcm da pernah dengar je. Tapi x pe la..lepas ni mana ade lagi aku nk dengar celotehnya. So aku biarkan saja la die bercerita selama 1 jam sedangkan aku berhajar berjmpanya pon untuk 10 minit.

Antara point2 yg die sebutkan adalah seperti berikut:

1- 'awak adalah antara org yg berada dalam 90 ke atas'.
aik cikgu, seperasan saya la, sepanjang 3 tahun ni saya x penah dapat lebeh 90 pon. tp apa yg cikgu cakjap tu tol..saya da keje n beri kdmat sebaik2nya mgikut kemampuan n amanah yg diberikan...tp mgkin ia x cukup untuk meyakinkan org lain untuk mmberikan markah tggi buat saya, x pe la..

2- 'pelbagaikan kaedah dalam PnP untuk menarik minat murid'.
dalam hal ni memang die da slalu sebut..sama ada masa borak2 santai ke, masa miting ke..biasa die sebut. n aku tabik kat die pasal banyak idea2 yg die sebutkan n ada yg menarik. i'Allah aku akan cuba usahakan demi murid2.

3- 'jawatan sebagai GB bukan sesuatu yang mudah'.
ya cikgu, saya tau sangat...hatta dalam organisasi kecik pon sbg ketua unit pon da rasa ckup berat. tp cara2 keje cikgu rasanya leh d adaptasikan dalam kejaya saya sbb cikgu ni org yg berpandangan jauh. so d mana pon posisi kita kalu tau wat keje, i'Allah boleh.

4- 'jangan fikirkan apa yang orang kata, tumpukan pada kerja kita'.
ni satu nasihat dari dia bila aku tanya de x cikgu dengar rakan2 lain sebut2 pasal saya. die kate bende ni lumrah, mana ada org yg perfect sentiasa. katanya dia sbg ketua pon even ramai yg suka dengannya tp lagi ramai jugak yg x sukakannya. so katenye, buat la keje sndiri sehingga setel.

5- 'ikutlah cara gb baru, jangan dibanding2kan dengan cara saya'.
betul la tu cikgu, lain org lain caranya kan. saya x kisah sangat apapun cara org baru tu nanti, janji kami nanti leh bekerja dgn baik, tenang n senag hati. soal siapakah die x jd masalah. tp saya x tau la camana, tp kawan2 sejawat guru lain saya dengar macam2 feedback. hampir kesemunya ulas gb yg satu ni baik, bagus...ha..korang, masa ni la baru nk rasa kemanisannya berGBkan cikgu misnon yg best ni..dulu2 punye la banyak songeh..hehe.

erm..banyak lagi sebenarnye die sebut sampai aku pon x ingat2...yela..sejam lak tu...macam2 die sebut. apapun aku secara peribadinya berharap moga2 ak dapat berkhidmat seperti biasa dengan baik n selesa dan bertambah2 baik prestasi aku..

semalam aku diinterviewkan oleh kak elya untuk masuk dalam slide show..kirenye mewakili bekas anak muridnya la..alahai..malunye aku...segan la bila muka aku nnt kuar kat slide beso2..huhu..ntah ape aku cakap pon ntah la...janji cakap n komen..hihi..

da la, kalu nk cakap pasal gb ni sampai esok x habis, harap2 majlis esok bjalan dengan baik n sempurna. I'Allah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan