Rabu, 2 Januari 2013

Hari Pertama Sesi 2013


2.1.2013, hari pertama persekolahan bagi tahun ni. Mood aku terasa da bangkit semula walaupun serba sedikit penat selepas sehari dua sebelum tu aku dok enjoy meraikan new year samapi x balik umah. Even sedar aku da nk mula kerje sehari selepas tu aku rasa x salah aku menghabiskan hari2 terakhir sebelum menempuh bz n tensen dgn keje..ushk..tensen? no..no..no…x mcm tu, kalu 5 6 mggu b4 ni aku dok buat kerje aku yg berfokus, tp bila da mula kerje ni tentu2 skali kerje jd mencapah. Otak kiri pikir lain otak kanan pikir lain… apapun, hari ni aku jalani hari pertama dgn mood yang baik n ceria. Punya la aku rajin hari ni sampai carta abm aku untuk harfu jawi dapat disiapkan…hope budak2 pon leh catch up aku aku ajar…budak tahun 1.

So d hari pertama ni, aku jumpa balik kawan2 yg x jumpa selama berminggu2…rasanya xde apa yg exited sangat. Terasa baru minggu lepas jumpa..mean xde la rasa rindu nk temu sapa2..hehe..mana xnya, dam mg mggu lepas ada miting..lagi2 isnin hr tu ada program..tentu2na rindu tu da hilang..haha..

Di hari pertama ni jugak, ada la kawan2 yg menyapa n menegur ttg penampilan aku…ishk, diorg ni, xde keje ke menelek org…antara yang terbanyak respon adalah pasal style rambut aku..hehe…aku x tau apa yg diorg respon sgt tu, juz diorg sebut ‘smart rambut’…’rambut fesyen baru ke?’…’kenapa gunting rambut mcm ni?’..ishk…ni puji ke keji..? x dapat aku nk menelah…tp jujur aku rasa mereka juz pelek dgn style mcm ni coz slama ni aku jarang pendekkan rambut sampai pendek slama ni. Kalu gunting rambut pon x la sampai tinggi seinci dua inci mcm ni. Ni gara2 tukang gunting rambut kat kedai yg biasa aku p tu da bertukar orang…mmg tensen la..rambut barai…tp aku cube la sikat rambut jd x mcm budak2 skola even aku ni cikgu sekolah…hoho..puas aku dok experiment smnggu caman nk kasi rambut ni mmbuatkan aku mcm nerd sngt…last2 jd la apa yg ada ni…mmg rambut org kata mahkota pompuan, tp kebanyakan lelaki rambut even x la macam mahkota skurang2nya mcm topi juga..hehe…what ever.

Dan apa yg menarik perhatian aku adalah mengenai kehadiran 3 org guru yang sumnye beropsyen j-qaf. Mmg terkejut beruk la masing2..pentadbir tu mmg la heran apsal leh 3 org masuk. kawan2 opsyen len pon x kurang heran. Kami yg gpi n gjqaf pon terkejut gak. X expect la ada jqaf masuk tahun ni coz kami ni sejak 2010 asik la dikatekan telebih orang..sampaika masa tu dripada 8 orang nk dikeluarkan 2 orang. Tp yg terjadi dari tahun ke tahun ada je yang masuk sorang sorang. Tp tadi, 3 orang sekali. 2 daripada mereka ada pelatih yg baru ditempatkan untuk tahun ni. Sementara sorang lagi adalah guru yg berpindah dr skola lama di mana die adalah kohort 2 jqaf. So bila dicampur2kan kami yg sedia ada ni, maka jumlahnya adalah 12 orang di mana daripada kami 3 orang adalah pelatih termasuk la Irma yg sedang dalam latihan tahun ni. Tp pada aku ia x kekal lama kerana mereka yg bertiga ni belum tentu direpostingkan ke sekolah ni semula mcm kami yg lepas2. Mereka dikatekan hanya berlatihan je di sekitar kediaman n kampus mereka tp lepas grad nnt mereka dipost ke tempat lain plak..so mereka ni x dikira dalam list guru d kemneterian sbg guru tetap. Aku harapkan agar pnp pendidikan islam, pemulihan jawi dan bahasa arab d sini akan lebih kukuh, mantap dan member hasil yang positif luaran n dalaman. Kemenangan yang diperolehi sbg sekolah yang mendapat pksr akhir tahun pendidikan islam terbaik negeri dilihat sebagai bukti apa yang telah kami sumbangkan kerepa murid , sekolah dan ppd. Dan kini dengan gembelengan tenaga seramai 6 gpi, 6 gjqaf pi n 6 gjqaf arab moga2 terus cemerlang dan berdedikasi. Jangan plak bila da ramai2 mcm ni masing2 xde penyatuan plak.

N gara2 penambahn 3 orang ni la td kak komar pening kepala nk susun jadual. Skarang ni kami semua yang ber15 dapat 30 masa setiap sorang. Konon2 nk less la masa tu bila da 3 orang masuk skaligus tp kak komar kata nnt la bulan 3 baru rombak smula. Skarang juz main masuk2kan mana2 dalam kelas yang ada sorang atau dua guru terutamanya untuk kelas al-quran. Kalu jawi kelas2 yg K n T bagi tahap 1. Xpe la. Moga2 dngan adanay kami dgn jumlah ini, pnp lagi berkesan. Insya Allah.

Dan tadi, aku p pantau kantin..ihk..x la pantau apa pun, juz jenguk2. Yela, da sndiri tau masih pgg kantin, pepandai la buat keje. Lepas bg buku pemantauan kendiri kat encik hasan, aku ternampak la skrin eletronik yg tahun lepas punye tu terpasang…waaa…bagusnya encik Hassan…x sangka aku dia pasang..yela..kebetulan hr ni parent datang dok menunggu anak, baik kantin n sekolah tunjukkan potensinya. Konon menang anugrah sampai tercalon kekebangsaan, xkan xde apa2 kot…n makanan td, so far cukup la kot..aku tnya encik hassan mmg diorg standby makanan lebeh sbb parents ni pon tumpang skaki makan kantin..hihi..pastu hidangan guru, x de plak komplen x sedap atau x match..hehe..tp juz dalam kol 9.30 da Nampak kurang…tp org kantin add on lagi la sbb ada tukang masak khas da standby dok dapur dengan sudip d tangan je…hehe..

Dan aku, balik awal. Sharp 1 pm aku da punch kad n blah. Mana taknya, aku mmg nk kejar legacy kol 3 n nk rest kejap b4 tu…huhu…n aku tak la rasa leteh sgt hr ni..kelas aku pon hr ni 3 masa je yg berderet sebelum balik. 2 masa d awal2 pagi x berjalan coz ada assembly. Untuk esok luasa x tau lagi..tp yg pasti aku n kawan mggu ni bertugas…td kat assembly aku x bediri kawal budak. Juz duduk kat kerusi mcm biasa..mana xnye, parent ramai giler keliling himpunan murid. Takkan lak aku nk bdiri tgh2 murid. So xde masalah pon, murid2 hr ni terjaga adabnya..yela..agaknya hari pertama ni taring masing2 x terserlah lagi..hahaha…

Erm..da la..nk buat rph untuk esok plak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan