Selasa, 15 Januari 2013

Cikgu masters

hari tu masa miting guru, dalam ucapan alu2an gb, gb mengwar2kan berite yg kluar paper yg mendakwa guru2 yg ada ijazah lanjutan master n phd bakal naik skurang2nya 3 anak tgga dalam pegerakan gajinya. berite itu sememangnya d nanti2kan oleh ramai warga pendidik yg x jemu nk tingkatkan pengtehuan profesionalnye dngan meredah susah payah beberapa tahun. tp yg rasa ralatnye, lepas gb cakap bende tu memasing dok pandang aku, yg yan sama suhaimi mule la dok tnye progres pengajian aku. aku nk cakap segan la sangat. aku ni belom lagi grad, kak komar tu yg da grad patut org padang2...segan sungguh sampai tertunduk muka aku. da la aku punye tesis x tau kabonye..da approve or x. matlamat aku skrg ada la habiskan proses ni..hal2 selepas dapat skrol tu nnt aku pk. 

namun berite tu sebenarnya mmbuka hati ramai cikgu2. kat skola aku sendiri ada kawan yg dok tnye..suhaimi, kak rani n kak ani han..diorg ni ada hati nk belajar..tp apa yg aku leh cakap, rujuk la univ2 yg mereka suka..kalu tnye aku, mana la aku nk explen hbis2..stakat ni yg penah apply pada pengtehuan aku antaranya kak aya jumin, tp aku x pasti apa kabo die punye offer..kak nor habshah plak sepengetahuan aku dior mmg belajar sejak sebelum aku start masuk tp terstop gara2 bersalin sampai die jd xde feel nk attend kelas lagi..erm..entah la..mmg bukan snang nk jdi pelajar yg berstatus usia meningkat ni...banyak cabarannya...

yg kelakarnya semalam ustazah yusmarani siap tnye aku pasal kursus2 kat ukm tu...kebetulan ada sms yg aku trime pasal pendaftaran master, aku 4wd la kat die..smanta jugak die tp dlm masa sama die mcm berat nk apply..apa2 la ustazah..err..beliau ni sbanrnya parent pada murid aku kat skola...n sekaligus merangkap cikgu aku masa aku d samttar..skarng die mnegjar d smkbbst. kecik betul dunia ni...hehe..

apapun kan...belajar ke peringkat tggi seharusnya x meletakkan ekstrinsik sbg keutamaan...bende tu kalu ada rexeki ada la..yg pntg penuhkan ilmu d dada...mmg banyak manfaatnye...smalam kak arina yg sdanga belajar d perigkat dgree siap ucap rasa syukur n bangga pasal dengan belajar dalam kuliah die dapat banyak ilmu yg die slama ni x tau...nk harapkan ladap n book review mmg xde la...tp bila scara formal belaja skit2 sbyka ilmu2 tu dapat diserap kat kepala lagi2 bila kene hadapi peperiksaan..hehe..

apapu  ya Allah..permudahlah la urusan pengajian aku...aku da penat dgn sume ni...aku mmg betul2 rasa  x daya nk bahagikan masa n fikiran aku kat skola n kuliah skalgus lagi..tahun ni biarlah aku fokus smula kat skola...wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan