Sabtu, 16 April 2011

Tokoh Murid 2011?

mlm ni tetibe terasa nk mencoret sumthing ttg budak2. isu kali ni adalah, siapakah yg layak mendapat anugerah2 tokoh pelajar untuk hari kanak2, hari kokurikulum n hari anugerah kecemerlangan. sesungguhnya ia adalah satu pengitirafan penting bg menghargai sumbangan murid2 skts yg bersungguh2 dalam pelbagai cabang akademik n kokurkulum shingga menaikkan nama skts ke tingkat teratas dalam sepang ni. aku dan guru2 lain tumpang bangga, bahkan mmg sbenarnya guru2 la yg harus dihargai atas jasa2 yg mendidik n melatih murid hingga berjaya. jgn pikir cikgu2 dok relax, tp sebenarnya cikgu2 ni la bermatian2 nk budak2 ni menang sampai cikgu2nye sendiri pon tensen..huhu..termasuk la aku jugak..haha..

k la..untuk anugrah2 murid d skola, ade beberpa yg diperuntukkan untuk matlamat yg disebutkan d atas.

1. kejohanan sukan: cari olahraga n olahragawan terbaik pada majlis itu
2. hari kanak-kanak: cari murid yang boleh jadi contoh untuk murid2 lain.
3. majlis anugerah kokurikulum: cari murid yang serba boleh dalam segala cabang kokurikulum.
4. hari anugerah cemerlang: cari tokoh murid yang mmg cemerlang akademik n kokurikulum..tentunya dari kalangan yang dapat 5A UPSR.

ok la..untuk malam ni aku try2 la catat beberapa nama yg layak mendapat anugerah2 diatas. yela..aku pon da 4 tahun kat sini sure la tau potensi2 diorg ni. biasanya yg dapat anugerah2 cam ni adalah dari kalangan tahun 6. n kebetulan aku mmg penah ajar batch diorg, hampir kesemuanya. 

2008: 3utm, 3usm, 3upm, 3uum.
2009: 4 utm, 4 usm
2010: xde langsung
2011: xde langsung

maksudnya masa bacth diorg ni aku ada la ajar mereka hampir kesemua mereka terutamanya masa mereka d tahun 3. hanya 3ukm je aku x ajar so maknenye ada la dalam 30 org dalam kalangan tahun 6 skrg aku x penah kenal termasuk la budak2 baru yg masuk selepas tahun 2009 tu..

k..antara calon2 ke empat2 anugerah tu adalah..

lelaki:

ahmad syafik: 
salah sorg pengawas skolah, rasanya dari tahun 3 mmg die da jd pengawas..die ni mmg aktif giler la..dalam akademik mmg die ni budak pandai, penah aku ajar die masa tahun 3, uish..banyak soal lak die..tensen jugak aku..mulut pon boleh tahan jugak..pastu dalam aspek kokurikulum pon die bagus, wakil sana sini..mmg org kuat sukan la..tp dalam masa sama die ni aktf dgn seni kebudayaan..wakili nasyid, pandai main percussion..menari pon boleh..dalam koko pon die aktf dgn kadet remaja..pandai kawat kaki..pendek kate die ni serba boleh la samapi die jadi rebutan cikgu2 ni..huhu. dalam ko-keagamaan x nampak sgt die menonjol kecuali masa assembly die mmg back up org lain untuk doa. kire leh harap la die.

mohd syazwan:
die aku tgok x la aktif mana..biasa2..tp potensi die dapat dilihat sejak akhir2 ni...aku ajar die masa die tahun 3 jugak..budaknye baik..cool. senang aku tgok die..mmg pandai jugak la dalam akademik. dalam koko, die terlibat aktif dalam kadet remaja, n dalam sukan pon die establish dengan bola sepak n olahraga..mmg hebat la jugak dalam sukan. dapat 2 emas lagi masa kejohanan sukan hari tu. dalam ko-akademik, die ni x menyerlah sgt, n join kebudayaan dalam angklong pon baru2 ni, tp leh lagi digilap bakatnye. even atitud die baik tp die x jd pengawas, penah aku tnye, die kate mak die x bagi. dalam ko-keagamaan, x nampak sgt la.. tp secara keseluruhan aku yakin die mmg berkebolehan untuk mejadi tokoh kepada mana2 anugerah pelajar tu.

mohd aidil:
aku x berapa kenal die sgt pada mulanya, n aku x pasti sama ada aku penah ajar die ke x tp tentunya ya sbb masa tahun 4 dulu die 4usm..aku ade ajar la tu..die punye kelakuan leh la baik, sopan n beradab termasuk la sedikit gentelboy. rasanya sume guru menyenanginya. n aku lihat die lebih tersrlah lama bab sukan n koko..dala akademik pon mmg die budak pandai. aku x perasan lak sejauhmana die terbabit dgn xtvt2 ko akademik tp rasanya xde kot. die lebih power d padang n sukan termasuk masa kejohanan hari tu die dapat 3 emas termasuk rentas desa. n  die pon seorg pengawas sekolah. dalam ko-keagamaan x berapa nampak kebolehan die. kelihatan die agak sosial dgn seluar steng die masa aku tgok dalam fb die..huhu.

che wan amir syahmi:
aku kenal sgt ngan die..penah ajar die masa die 3utm n 4utm x silap. perangai die kurang menyenangkan aku. suke sgt banyak tnye dalam kelas tp mmg budak ni pandai gak. jd pengwas sejak tahun 3. n dalam sukan x berapa terserlah sgt, die lebih kepada akademik termasuk la punye sahsiah yg bagus. tu pasal la die d lantik jd ketua pelajar tahun ni. dalam seni budaya xde lak tertonjol tp dalam ko-agamaan die mmg leh ngaji dgn baik, hafaz surah2 n doa.

syazwani suhailee:
die mmg aku kenal rapat. bukan kerna besday die sama ngan aku, tp die mmg suka tegur aku. erm..die ni sorg pengawas pusat sumber sejak tahun 3, aku ajar die masa die 3uum, uishk..mmg talkative jugak la..penat aku melayan die..skrg da ok skit..die ni mmg hebat serba serbi termasuk la dalam koko. jadi wakil bola jaring jugak. dalam akademik mmg die bduak pandai, x heran la..pastu dalam ko-akademik jugak die slalu wakil skola sana sini..acara mkq dalam kuiz n kalam jamai, dalam kesenian angklong n rekorder, n biasa la jugak masuk pelbagai pertandingan lagi sampai aku sndi x dapat nk sebut satu persatu. mgkin pasal die anak cikgu so pluang die mmg terbentang luas n cerah. dalam catur pon nampaknye die menyerlah jugak. penah sampai ke peringkat negeri. dalam rekorder pon sampai negeri. senang citer die mmg berkebolehan sana sini la

bahjah ulwani:
aku tak berapa kenal sgt die tp penah ajar die masa tahun 3usm dulu. die ni pengawas n budak pandai, maklumla anak ustazah n ustaz. mak die tu guru aku masa aku skola menengah. dlam koko die mmg aktf, ade la emas die dpat masa kejohanan sukan. dalam ko-akademik die mmg terserlah pada acara2 keagamaan mcam tilawah n hafazan. aku x sure petanding lain yg die join tp namanya biasa aku dgr menang itu ini. ..

izyan amani:
die pengawas..aku ajar die masa die tahun 3uum x silap..x pon 3usm. budak pandai. n kelakuannye baik. peramah. aktif dalam sukan n koko jugak tp aku x perasan acara apa. dalam ko-akademik slalu join pertandingan, pon x dapat aku sebut. dalam catur die la orgnye tp x berapa terer sgt hehe. dalam seni budaya aku x perasan die ade ke x..tp dalam mkq kalam die ade join x silap.

ili nadhirah:
die ni mmg talkative, masa die 3uum nasik tensen aku ngan die..banyak songeh, tp die budak bijak. jd pengawas jugak sejak tahun 3. kelakuan, boleh la tp ramai cikgu pompuan kate die gedik..hehe..aku no komen..pada aku die ngada2 je..die aktif dalam sukan n koko..lagi2 acara balapan, kaki die laju utnuk lari aku tengok..haha..dalam ko akademik die biasa masuk mcm pertandingan termasuk deklamasi sajak n bercerita. mmg sesuai la dgn die yg suka sgt bercakap2..haha..dalam seni budaya aku rasa die join gak rekorder..n tarian x silap die pon ade..x silap aku die pon boleh menyanyi dengan baik. pendek kate leh la die dapat mana2 anugrah pelajar yg ada tu..


begitu la beberapa nama yg aku sebutkan td..mgkin ade yg lain boleh masuk list tp yg aku sebut 8 org ni mmg cukup la syarat2nye untuk diketengahkan..cemerlang dalam akademik, aktif dalam ko-akademik n kokurikulum, bersahsiah baik, berkepimpinan, kemahiran komunikasi, termasuk dalam aspek keagamaan n kerohanian. aku nk tgok betul x telahan aku nnt jd kenyataan atau tak..

k la..penat da aku nulis..kalu ade kalangan mereka yg baca ni jgn lak berangan2..aku juz sebut je..yg tentukan org lain..sekian..selamat maju jaya untuk skts :D


2 ulasan:

  1. sorg lagi..lupe... farah arina..die ni pon terer gak dalam bab koko ni...akademik pon ok..n die pon pengawas...aku penah ajar die masa kat 3s or 3p x silap..ok la budaknye...

    BalasPadam
  2. Bermonolog nampak cikgu! Boleh buat kajian tindakan tu...

    BalasPadam