Khamis, 25 November 2010

Budak2 Nasyid


Kali ni aku nak mencoret tentang nasyid sekolah aku plak..namanya kumpulan nasyid ar-raihan. Ada pelbagai komentar aku terhadap mereka, sama ada ahli kumpulannya, atau juga gaya persembahannya. 

Untuk pertamanya aku ingin melihat dr sudut ahli2nya. Ar-raihan aku tengok ahlinya adalah org2 bersekutu di kalangan mereka. Maksudnya mereka mencari ahli hanya dikalangan mereka, yang rapat dengan mereka. Jadi ini membuatkan mereka ni boleh dikatekan ade chemistry dikalangan mereka. Good.

Antara lain yang aku perhatikan, majoriti mereka tu adalah daripada anggota al-aarif, grup nasyid sekolah petang under bimbingan ustaz bilal. Apa yang aku dengar mereka tu selalu dijempot buat psembahan kat majlis2 n hotel sekitar bbst..waaa...bagusnya...

Dari gaya persembahan mereka...erm..boleh dikatekan tak berapa membanggakan. Masa kat stage sebelum ni aku tengok x la sedap sangat. Biasa-biasa je. Boleh la kate kalu tiba persembahan nasyid tu aku kalau boleh mahu blah..buat sakit gegendang n mencemarkan pandangan mata aku je…nasib la korang..x sesuai korang dgn jiwa aku ni…hihi

Pemilihan lagu pulak, aku tgok bole la kreatif. Tapiii…ade sesetengah lagu x sesuai nk di nyanyikan..boleh jd sbb xde kekuatan vocal pada lirik tu..dari segi percussion plak ni paling aku tensen…same je rentaknye untuk sume lagu..dah tu plak yg tukang gendang gendut tu mcm nk tunjuk die la hebat boleh main sampai goreng2 punye..padahall….sakit telinge org yg dengar tu..bunyik macam cina mampos.

Kesimpulannya mmg x best la. Dan aku tgok kalangan guru, diorg xde plak cakap apa2..no komen la kirenye..janji cukup syarat untuk penuhi tentative majlis. Pada budak2 yg lain plak, kelihatan mereka agak exited kalu budak nasyid tu tampil ke pentas. Yela, da namanya artis sapa x teruja. Mmg aku tgok ramai yg bercita2 nk jd mcam penasyid ni tp xde peluang..haha..

Oh ya, sejak aku masuk 3 tahun lepas kumpulan ar-raihan ni dinaungi oleh ustaz azami a.k.a mentor aku dlm prektikel diploma pendidikan. Mmg ustaz tu bagus..n kadang kala ustaz mintak bantuan kawan aku, firdaus untuk tengok2kan budak2 nsyid masa latihan. Aku? Sekali pon x pernah diminta tolong. Mgkin ade yg perasan aku seolah2 x berminat dgn nasyid dan x suke dgn persembaha  nasyid tu la kot membuatkan org x pikir aku leh conduct grup nasyid tu..hehe…biarkanlaa…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan